جشنواره تخفیف میلیونی کاراوبز! طراحی سایت فقط با 4.990.000 تومان فقط برای 20 نفر اول

CMS چیست؟ سیستم مدیریت محتوا چیست؟

فهرست مطالب

کمتر از سه دهه پیش ، سیستم های مدیریت محتوا وجود خارجی نداشت. تمامی وب سایت ها از 0 تا 100 ساخته میشدند! این موضوع یعنی برای ایجاد یک وب سایت شما نیاز به یادگیری یک زبان برنامه نویسی به صورت کامل داشتید تا بتوانید با آن یک وب سایت ایجاد بکنید. زبان های برنامه نویسی مانند HTML و CSS.

با فراگیر شدن اینترنت توسعه دهندگان نیز به فکر راه بهتری برای ایجاد یک وب سایت افتادند. از این رو سیستم های مدیریت محتوا (CMS)  متولد شدند.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟ CMS چیست؟

سیستم مدیریت محتوا (Content Managment System) یا همان CMS در واقع ابزاری است که به شما کمک میکند تا بدون نوشتن حتی یک خط کد،  طراحی وب سایت انجام دهید. سیستم های مدیریت محتوا را میتوان به 2 بخش تقسیم کرد:

  1. On premises CMS: این نوع سیستم های مدیریت محتوا به صورت لوکال یا روی سرور قابل استفاده میباشند سیستم هایی مانند: وردپرس، جوملا، Drupal
  2. Cloud base CMS

برای استفاده از سیستم مدیریت محتوا (CMS) و شروع طراحی سایت ، هر کدام از موارد بالا را انتخاب کنید نیاز به نوشتن کد و یادگیری زبان های برنامه نویسی مانند HTML، CSS، PHP نیست. البته در مواقعی مانند ایجاد یک پلاگین ( در صورت نیاز ) نیاز به یادگیری زبان برنامه نویسی دارید.

طراحی سایت با استفاده از سیستم مدیریت محتوا مانند ایجاد یک سند در نرم افزار Microsoft word است! به همین سادگی…

به سادگی CMS مورد نظر خود را روی فضای میزبانی خود نصب کرده و طراحی سایت خود را در چند ساعت انجام میدهید. به لطف سیستم های مدیریت محتوا، شما میتوانید بدون دانش خصصی و فنی وب سایت خود را ایجاد کنید.

سیستم مدیریت محتوا چگونه کار میکند؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم، با کمک CMS میتوانید وب سایت خود را بدون دانش تخصصی و فنی ایجاد کنید. به عنوان مثال وردپرس برای طیف وسیعی از انواع طراحی سایت مناسب است، طراحی سایت شرکتی ، طراحی سایت فروشگاهی ، وبلاگ ، طراحی سایت آموزشی و…

اما این سیستم ها چگونه کار میکنند؟

برای نشان دادن نحوه ی عملکرد این سیستم ها، ما برای شما سیستم مدیریت محتوای وردپرس را مثال میزنیم.

داشبورد مدیریت وردپرس

هنگام نصب وردپرس، شما نام کاربری و رمز عبوری برای سیستم ست میکنید، این رمز عبور و نام کاربری شما را به داشبورد مدیریت وردپرس هدایت میکند که به شکل زیر است:

شما میتوانید کار های بسیار زیادی را از طریق این داشبورد انجام دهید برای مثال شما میتوانید تعداد پست ها و صفحات خود را مشاهده کنید، یک مقاله بنویسید، نظرات اخیر کاربران را بررسی کنید و…

افزودن محتوا

برای مثال برای افزودن یک صفحه جدید ، به صفحه ها => افزودن جدید بروید. با این کار شما به صفحه ی افزودن مقاله هدایت میشوید و میتوانید یک مقاله ی جدید ایجاد کنید.

قالب سایت

معمولا هر سیستم مدیریت محتوا دارای قالب های آماده جهت طراحی سایت است، شما میتوانید به راحتی ظاهر هر قالب را متناسب با نیاز خود شخصی سازی کنید.

پلاگین ها

با استفاده از پلاگین ها در سیستم مدیریت محتوا میتوانید امکانات cms را تا حد زیادی گسترش دهید! برای مثال با نصب افزونه ووکامرس در کسری از ثانیه برای شما یک فروشگاه با کاملترین امکانات ساخته میشود! اگر میخواهید در مورد ووکامرس بیشتر بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله ووکامرس چیست را مطالعه کنید.

نتیجه گیری

با استفاده از امکانات فوق العاده ای که یک سیستم مدیریت محتوا در اختیارتان میگذارد میتوانید تمرکز بیشتری بر روی ظاهر وب سایت و در کل رابط کاربری آن بگذارید. امکاناتی همچون قالب ها، پلاگین ها و… کار شما را برای طراحی سایت بسیار آسان میکند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس